App voor bezette laadpaal

De grootste ergernis bij reeds bezette laadpalen voor elektrische voortuigen is dat je niet weet hoeveel tijd die andere auto er nog zal staan.

Daarom hebben twee Nederlanders een app ontwikkeld, “Social Charging” geheten, waarmee chauffeurs van elektrische voertuigenstaat elkaar kunnen bereiken. Als je dan arriveert bij een laadpunt dat bezet is, kun je de eigenaar van het zich opladende voertuig vragen hoe lang hij verwacht dat het nog duurt. Zo kun je de afweging maken om verder te rijden of even te wachten. Je kunt de andere chauffeur ook vragen zijn auto weg te halen, als die inmiddels voldoende opgeladen is. Vaak is het namelijk geen opzet om de laadpaal langer dan noodzakelijk bezet te houden, maar wordt vergeten dat de auto daar nog staat, of moet men zijn drukke werkzaamheden ervoor onderbreken, en dat doet men nu eenmaal eerder als blijkt dat een ander die laadpaal nodig heeft.

Natuurlijk moet degene die de laadpaal bezet wel over de app beschikken.

Maar op deze manier kan er optimaal gebruik worden gemaakt van de laadpunten die in ons land aanwezig zijn en zullen er minder parkeerplaatsen voor elektrische auto’s nodig zijn.

In grote steden is er dan ook enthousiast gereageerd op de applicatie. De gemeente Den Haag heeft zeker al zo’n duizend laadpalen aangemeld, en steden als Amsterdam, Rotterdam en Utrecht hebben ook plannen in die richting.

Ook voor bedrijven, die gebruik maken van elektrische bedrijfsauto’s is het een handig om de beschikbare laadpalen zo goed mogelijk te verdelen.

Zo is er weer een stap vooruit gezet in het gebruik van de elektrische auto. Zo langzamerhand komen ze steeds meer in gebruik, en efficiënt gebruik kunne maken van laadpalen zal deze ontwikkeling bespoedigen.